1. سیدیاسر جبرائیلی:
سپاه با قانونی در ردیف سازمان‌های تروریستی قرار گرفت که دوم آگوست(۱۱ مرداد) به تصویب رسید و دوم نوامبر(۱۱ آبان) اعمال تحریم‌های مورد نظر این قانون(CAATSA) آغاز خواهد شد.
سخنرانی و تصمیم روزهای آینده ترامپ درباره برجام هیچ ارتباطی به قانون کاتسا و مسئله اعمال تحریم‌های مرتبط با تروریسم علیه سپاه ندارد.
برجسته کردن سپاه در آستانه تصمیم ترامپ درباره برجام، ولو تحت عنوان حمایت از سپاه، نمی‌تواند یک اقدام صادقانه باشد؛ که اگر بود، یا باید در روز ۱۱ مرداد چنین موجی به راه می افتاد یا ۱۱ آبان.
به جد معتقدم این نمایش حمایت از سپاه یک پروژه فریب است.
برخی می‌خواهند تصدیق(certify) نشدن برجام توسط ترامپ را به سپاه مرتبط کنند.
باید مراقب بود...
منبع: کانال سیدیاسر جبرائیلی

2. مجید شاکری:
(قبل از سخنرانی ترامپ):
واضح است که ترامپ امشب قانونا نمی تواند از برجام خارج شود- اساسا از اول هم بحث خروج از برجام موضوعیت نداشته است- و سوال واقعی این است که ایا او امشب پایبندی ایران به برجام یا همگامی اجرای برجام با منافع ملی امریکا را تایید خواهد کرد؟

اگر تایید نکند اتفاقی در صحنه عمل نمی افتد و پرونده به کنگره إرجاع می شود و اگر هم تایید کند که ته قصه در اجرا تغییری نکرده.
حال بیایید فرض کنیم ترامپ موارد فوق را تایید نکند و پرونده به کنگره برود. یا کنگره به تحریم های ضد برجامی رای می دهد یا ادامه برجام را تایید می کند.

اگر کنگره ادامه برجام را تایید کند که مسئله  باز تغییری نکرده و اگر ادامه برجام را تایید نکند تحریم های موضوع برجام باز می گردد.

حقیقت ان است که بخش مهمی از تحریم های برجام اعم از خروج و عدم خروج امریکا از برجام در پایان فرایند فوق و فارغ از ان که امشب چه شود، ١٩ روز دیگر  در قالب تحریم کاتسا  یا باز می گردد یا حقوقا می تواند بازگردد. به بیان دیگر در واقعیت تحریم کاتسا بسیار بسیار مهم تر از خروج و عدم خروج امریکا از برجام است چه برسد به داد و بیداد امشب ترامپ!

(بعد از سخنرانی ترامپ):
ترامپ امشب نه تنها برجام را certify نکرد بلکه عملا بدون استفاده از ١٩ روز فرصت باقیمانده بخش اصلی کاتسا را فارغ از جزییات حقوقی  اجرایی کرد.  روز آزمون فرا رسید.

امید که درس های ادوار تحریمی گذشته منجر به واکنش سیاسی و مالی صحیح شود. امید که همه ایرانیان از جمله مالیچی ها از این ازمون دشوار سربلند بیرون ایند.
منبع: کانال اقتصاد سیاسی

3. مهدی محمدی:
یک جمع بندی ساده از نطق ترامپ این است که او برجام را واضح و روشن پاره کرد. ترامپ بدون هیچ دلیلی پای بندی ایران به برجام را تایید نکرد و توافق را در اختیار کنگره قرار داد. سپس بسیار روشن گفت اگر کنگره و متحدان اروپایی امریکا با اصلاح برجام بویژه درباره حذف سقف زمانی تعهدات و برنامه موشکی موافقت نکنند، به عنوان رییس جمهور امریکا برجام را لغو خواهد کرد. روشن است که میان کنگره و ترامپ توافق هایی درباره آینده شده که نمونه آن قانونی است که روز گذشته مجلس نمایندگان درباره برنامه موشکی ایران تصویب کرد و قانون دیگری که این هفته به صحن کنگره خواهد آمد. در 60 روز آینده که توافق در اختیار کنگره قرار دارد، فشار روی ایران برای تن دادن به مذاکرات مجدد و مذاکرات مکمل موشکی و منطقه ای درباره برجام تشدید خواهد شد. همزمان فشار بر افکار عمومی ایران هم قوت خواهد گرفت تا مجددا میان برجام بعدی و تحریم ها –یعنی همان هایی که الان هم وجود دارد- انتخاب کند. اکنون زمان بسیار مهمی در تاریخ ایران است. سوال بزرگ این است: آیا راهی را که در 4 سال گذشته رفته ایم و به اینجا رسیده دوباره طی خواهیم کرد تا چند سال دیگر به جایی ده ها برابر بدتر از اینجا برسیم؟!
منبع: کانال مهدی محمدی