از جمله اولین چالش‌های که با نام گذاری سال ۱۳۹۵، یعنی اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل داشتم این بود که رهبری برای سال آینده چه عنوانی رو مطرح می‌کنند، یعنی مگه از اقدام و عمل هم بالاتر هم هست!، اگه دولت رویه فعلیش رو ادامه بده که عملا عنوانی بری سال بعد نمیمونه!

گذشت و به ۱۳۹۶ رسیدیم و رهبری فرمودند سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید - اشتغال، خب عنوان نسبت به سال گذشته ریزتر شده بود، چرا که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، ۲۴ بند داره و تولید-اشتغال، بخشی از این بندهاست. در واقع درسته که ظاهرا شاکله اصلی اقتصاد مقاومتی، همین تولید و اشتغاله، اما هدف از اقتصاد مقاومتی صرفا تولید و اشتغال نیست.

رهبر انقلاب می‌فرمایند:" پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، عامل شکست و عقب نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران خواهد شد، همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند".

روشنه که تولید به خودی خود و به تنهای قادر به محقق سازی دستاوردهای مد نظر رهبر انقلاب نیست و نیاز به یک مجموعه اقداماتی داریم که در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ذکر شده. منتهی رفتار منفعلانه مسئولین در برابر اقتصاد مقاومتی باعث شد که رهبر انقلاب در نام گذاری سال، وارد جزئیات سیاست‌های کلی بشند و پس از گذشت سه سال از ابلاغ، نام سال رو محدود به تولید و اشتغال کنند.

ظاهرا دولت همچنان در حال ادامه دادن رویه سابقشه و برای منحرف کردن رسانه‌ها هم از شبهه افکنی‌های ملی، اعتقادی استفاده می‌کنه. با این شرایط، رهبری برای سال آینده چه عنوانی رو انتخاب می‌کنند؟ در راستای نام سال ۹۶ و جزئیتر کردنش، یعنی در حد تیتر که از صحبت رائفی پور گرفته شده، یا توجه به ابعاد دیگه‌ی اقتصاد مقاومتی، نظیر دیپلماسی اقتصادی، شفافیت، اصلاح نظام مالی و... و یا اینکه یک موضوعی اجتماعی رو مطرح می‌کنند.

به هر حال به شخصه معتقدم که ظرفیت‌های که در حال حاضر در اختیار دولت و مجلس قرار داره، به قدریه که اگر مورد توجه حضرات قرار بگیرند، میتونند در کوتاه مدت رکورد اشتغالزایی در تاریخ بشریت رو به نام ایران ثبت کنند. یعنی کارخانه‌ها و صنایع خوابیده، ظرفیت‌های اقتصادی مغفول مانده، فشارهای مردمی و رسانه‌ای برای مقابله با فساد و برقراری شفافیت و... موقعیتی رو فراهم کرده که رئیس جمهور رو میتونه به یکی از محبوبترین روسای جمهور تاریخ جمهوری اسلامی ایران تبدیل کنه... سه سال باقیمنده زمان کمی نیست. کماکان به تدبیر جناب روحانی امید داریم :)