پیام رسان‌های موجود: سروش، ایتا، آی گپ، ویسپی، بیسفون، گپ، بله
کارشناس مسائل فنی پیام رسان‌ها نیستم و نظراتم رو براساس یک مخاطب میگم.

سروش؛ به خاطر نگاه حاکمیتی که بهش وارده (از جانب مردم) و احساس میشه که داره از رانت استفاده می‌کنه و از طرفی گرافیک و ظاهر مطلوبی نداره، بعید به نظر می‌رسه که مقصد نهایی ایرانی‌ها باشه، آمار بالای فعلیش رو هم به نظرم باید گذاشت رو حساب تبلیغات خیلی خیلی زیادش.

ایتا؛ به نظرم ظاهرش، تنها مزیتشه بوده که باعث شده در مدتی کوتاه با استقبال مواجهه بشه، اما به نظر می‌رسه که تیم فعلی ایتا، عزم راسخی برای پیشروی ندارند. بر اساس اطلاعات این نرم افزار در کافه بازار (امروز صبح)، بیش از یک ماهه که بروزرسانی نشده. البته این احتمال هم میشه در نظر گرفت که شاید در حال حاضر، برورسانی خود نرم افزار براشون اولویت نداره و پیگیر مسائل فنی مربوط به سرور هستند که با این وجود، باز هم در شرایطی که رقبا در حال بروزرسانی هستند زیاد کار خردمندانه‌ی به نظر نمی‌رسه. این یک زنگ خطر برای این مجموعه محسوب میشه. تو سایتش هم نسخه ios ندیدم!

آی گپ؛ شواهد نشون میده که همانند ایتا و بر اساس اطلاعات کافه بازار (امروز صبح) از آخرین بروزرسانیش، بیش از یک ماه گذشته. تو بحث مدیریت هم ظاهرا رسیده به دست بانک‌ها (در خبرگزاری تسنیم). لذا به نظر میرسه که از نظر مدیریت، مسائلی داره که لازمه پیشرفتش، رفع این مسائله.

ویسپی؛ ویسپی که ظاهرا اصلا ایرانی نیست، منتهی میگن شاتل خریداریش کرده که شاتل هم تایید نکرده (در دیجیاتو). (البته مطلب دیجیاتو مال چندماه پیشه)

بیسفون؛ با این زیاد کار نکردم، نه نسخه دسکتاپ داره و نه نسخه وب که همین باعث می‌شه که اهالی رسانه زیاد میلی بهش نداشته باشن.

گپ؛ گپ هم زیاد باهاش کار نکردم، اما به نظرم پیام رسان خوبیه، هم از نظر ظاهر و هم از نظر امکانات، تنها مسئله‌ی که الان باهاش دارم اینه که نسخه دسکتاپ نداره که احتمالا با اومدن نسخه دسکتاپش، پیام رسان غالب می‌شه. از همه مهمتر اینه که دفتر و دستکش تو مشهده ✌️

بله؛ به نظرم خیلی رو مسائل مالی و بانکی مانور داده، تو کشور ما براساس آمار، در سال ۲۰۱۷، حدودا ۳۸درصد* جمعیت فعال بودند و کار می‌کردند، با این اوصاف برای کشوری که بیش از ۵۰ درصد جمعیتش کار اقتصادی نمی‌کنه، این حجم از نگاه اقتصادی در یک پیام رسان به نظرم نگاه جالبی نمیاد. نمی‌دونم تا حالا نصبش کردید یا نه، منتهی شماره حساب‌های که به شماره موبایلت متصل هستند رو بهت نشون میده.

در نهایت، از بین موارد بالا، تا اطلاع ثانوی، سروش رو پیشتاز می‌دونم، منتهی اگه ایتا یک بروزرسانی خیلی خوب بده بیرون و روی ios هم قرار بگیره و از طرفی گپ هم نسخه دسکتاپش رو راه اندازی کنه، تقریبا رقابت اصلی رو بین این دو می‌دونم. ناگفته نماند که نسخه وب گپ، تقریبا ظاهرا خوبی داره.

*در کانال فرادید اقتصاد، براساس منبعی که پایین اینفوگرافیک زدند، به نظر میرسه که آمار مربوط به سازمان بین المللی کاره، منتهی داخل سایت ILO که رفتم، آمار ایران در سال ۲۰۱۶، ۳۴.۵۵درصد ثبت شده.


+ این شما و این واکنش آقای جهرمی به نقل قول روحانی

وزیر ارتباطات در واکنش به اظهارات رئیس جمهور درباره‌ی ایجاد دو میلیون شغل در سال ۹۶ اظهار کرد:‌ گزارشی که خدمت آقای رئیس جمهور دادیم، مبنی بر این بود که در دو سال گذشته در فضای مجازی بالغ بر ۲۰۰ هزار شغل ایجاد شده است./ ایسنا