الف.
سلمان خدادادی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس:
از 18 صندوق بازنشستگی  17 تاش ورشکسته اند.
در فاصله سال هایی 52 تا 83 یعنی 30 سال 1 میلیون 300 هزار بازنشسته داشتیم درحالی که از سال 83 تا 92 یعنی 9 سال هم باز 1 میلیون 300 هزار نفر به بازنشستگان اضافه کرده ایم.
وقتی فردی بازنشسته می شد بعد از بازنشستگی 11 سال حقوق می گرفت اما الان با افزایش سن امید به زندگی  هر بازنشسته بین 30 تا 40 سال بعد از بازنشستگی حقوق می گیرد.
عبدالرضا مصری رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس:
همه جای دنیا سن بازنشستگی را افزایش می دهند ما آن را کاهش داده ایم و بازنشستگی پیش از موعد یکی دیگر از همان متغیرهای شوک آور است که تعادل منابع و مصارف صندوق ها را به هم می زند.
ما بی نظیر ترین نظام بازنشستگی را داریم که هم بازنشسته، هم همسر او را و نیز دختر او را در صورت فوت خودش و همسرش را تا سالیان دراز تحت حمایت قرار می دهد و هیچ کجای دنیا این گونه نیست.
علی حیدری نائب رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی:
صندوق بازنشستگی کشوری حدود 3 میلیون 677 هزار مستمری بگیر و صندوق بازنشستگی لشکری 1 میلیون 200 هزار بازنشسته و صندوق تامین اجتماعی هم 3 میلیون 700 هزار نفر و بقیه صندوق ها هم حدود 1 میلیون نفر را پوشش می دهند.
مشکل صندوق های بازنشستگی فقط مختص کشور ما نیست و بسیاری از کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه هم مشکل دارند./ شبکه خبر

ب.
انوشیروان محسنی بندپی (اون موقعی که این حرف رو زده، سرپرست وزارت کار بوده و ظاهرا رئیس سازمان بهزیستیه):
طبق آخرین سرشماری (در سال 95) در ایران 9.3 درصد جمعیت کشور سالمند بودند. اکنون شاخص رشد جمعیت 1.2 درصد است اما شاخص رشد سالمندی 3.8 درصد، تقریبا بین 2 تا 3 برابر رشد جمعیت کشور است./ ایلنا

در حال حاضر، به شخصه با اصل خود بازنشستگی مشکل دارم.
وجود بازنشستگی، باعث میشه که افراد میل به استخدام شدن پیدا کنن، از طرفی دیگه خود بحث تامین هزینه های زندگی، یک عامل محرک برای زندگی کردنه که با پرداخت حقوق ماهیانه ثابت و وجود بازنشستگی، فرد دیگه عامل انگیزشی قدرتمندی مثل تامین هزینه های زندگی رو نداره و در نتیجه دچار خمودگی میشه. از طرف دیگه ما افرادی رو می بینیم که هنوز به 50 سالگی نرسیدن، اما بازنشست میشن و عملا از چرخه اقتصادی کشور کنار گذاشته میشن.
شاید حتی این موضوع مشکلات خانوادگی ایجاد کنه، یعنی زنی که تا جان داره در خانه فعالیت میکنه، در کنار مردی قرار میگیره که بازنشست شده و کار خاصی انجام نمیده و شاید همین هم باعث تقویت نگاه "مظلوم واقع شدن زنان" در زن بشه.

آیا آسیب های که گفتم درسته؟ در صورت مثبت بودن، آیا آسیب های دیگه ی هم وجود داره؟ 🤔

البته این هست که در حال حاضر به خاطر مشکلات اقتصادی، حتی افرادی که هنوز بازنشسته نشدن، چند شغله هستن، منتهی اینجا نگاه مقطعی ندارم، یعنی اگه فرض بگیرم که حقوق بازنشستگی حقوق مناسبیه (طبعا تمایل جامعه و حکومت اینه که کشور باید به سمتی حرکت کنه که این حقوق مناسب باشه)، آیا این آسیب ها به وجود میاد یا نه؟