موج جدید تحریم های آمریکا در پاییز، جنبه رسانه ای بالایی پیدا کرده بود و رئیس جمهور ما هم از بی اثر بودن اونا میگفت، تحریم های که ظاهرا بیشتر رو بحث توقف فروش نفت ایران تمرکز داشت و نهایتا با معافیت های از جانب آمریکا مواجه شد، این که چرا آمریکا این معافیت ها رو به چند کشور خاص داد، دلایلی خاص خودش رو داشته، مثلا شاید این مسئله بوده که با تحریم کامل نفت ایران، قیمت نفت بالا میرفته و در ادامه قیمت بنزین بالا میرفته و نتیجتا محبوبیت ترامپ کمتر میشده، یا شاید این بوده که کشورهای خریدار نفت ایران در اون زمان شرایط توقف کامل وارادت نفت ایران رو نداشتن و در نتیجه اگه آمریکا دستور توقف کامل خرید نفت ایران رو میداد، شاید نمیتونستن اطاعت کنن و در نتیجه باعث میشد که قدرت آمریکا بیشتر از پیش زیر سوال بره و دلایل دیگر...

با توجه به رویه دولت ما به نظر میرسه که معافیتهای آمریکا باعث میشه که ایران برای کسب بازارهای جدید نفتی تلاش نکنه و به همین معافیت های فعلی تکیه کنه. این مسئله به نظرم باعث میشه که تحریم آمریکا حالت شناور به خودش بگیره، به این صورت که آمریکا میتونه در شرایط مناسب (اعم از شرایط خودش و سایر کشورها و زمان مناسب راه اندازی آشوب در ایران)، دستور لغو معافیت ها رو صادر و یک شوک بزرگ به ایران وارد کنه. چه بسا در برنامه ی که احتمالا برای سال آینده دارن، از این حربه استفاده کنن و با همکاری عوامل و دست پرورده های داخلی، کشور رو به آشوب بکشونن.

+ برای فتنه ی که احتمال داره در سال آینده رخ بده، گمانه زنی های متفاوتی وجود داره، یک گمانه زنی بر روی بحث اصلاح قانون انتخاباته که پتانسیل دوقطبی سازی روی موضوع شورای نگهبان و رهبری رو داره، یک گمانه زنی در خصوص بحث گره زدن مجدد مسائل اقتصادی کشور به مذاکره با آمریکا و دوقطبی سازی در این خصوصه، یک گمانه زنی هم شاید این باشه که در سال آینده با استعفای اسحاق جهانگیری (برای تبری جستن از دولت به هدف انتخابات مجلس) و جدایی نمادین اصلاحات از دولت، درخواست استیضاح روحانی از جانب اصلاح طلبان مجلس به شدت دنبال بشه و با توجه به شرایط، یک دوقطبی سازی دیگه صورت بگیره و کشور دچار تنش بشه و...

البته هر اتفاقی که سال آینده بیفته، مشکل حادی برای انقلاب اسلامی ایجاد نمیکنه، این فتنه ها حکم واکسیناسیون انقلاب رو دارن و باعث خالص شدن نظام میشن. لذا از این جهت زیاد نباید نگران بود. قطعا این فتنه گران هستن که بیشترین آسیب رو از فتنه سازی میبینن.

+ امروز، ساعت ۱۴ مناظره زاکانی و تاجزاده (خبرگزاری دانشجو) هستش که ظاهرا میشه از صفحه اینستاگرامی دکترسلام و احتمالا صفحه تاجزاده و شاید صفحه خبرگزاری فارس به صورت زنده تماشا کرد | آپارات هم قابلیت پخش زنده برنامه ها رو داره، چرا از آپارات استفاده نمیکنن؟