[در موضوع‌] قاچاق، بنده به مسئولین گفته‌ام که آقاجان! وقتی شما آن باند قاچاقچی را پیدا میکنید و آن جنس کلان قاچاق را که چند هزار تُن وزن آن است، وارد کشور میکنید، این جنس را جلوی چشم همه آتش بزنید؛ ضربه بزنید به قاچاقچی، به جنس دارای مشابه داخلی./ رهبر انقلاب اسلامی، ۱۳۹۵/۰۵/۱۱

تلگرام همانند کالای قاچاقی است که وجودش مانع پیشرفت تولیدات مشابه داخلی است. در این بین عده‌ای تنها دستاویز خود به تلگرام را امنیت آن (بخوانید بی در و پیکر بودن آن) می‌دانند که اگر از بررسی‌های خارجی در این حوزه عبور کنیم که بر اساس آن، تلگرام از امنیت پایینی برخوردار است. می‌توان با یک بررسی مختصر و پیرامونی، با نگاهی به گوشی این افراد! و اطرافیانشان دریافت که تعداد زیادی از مردم در حال استفاده از تلگرام‌های غیر رسمی هستند. تلگرامی‌های که به نظر می‌رسد برای دسترسی به اطلاعات افراد در فضای تلگرام، کار سختی در پیش ندارند. لذا برای مردم، سرعت، امکانات و کیفیت مهم است وگرنه به تلگرام‌های غیررسمی روی نمی‌آوردند.
از سوی دیگر، عده‌ای به استناد اینکه انحصار همواره آسیب‌زا است و این آسیب خود را در مسائلی همچون صدا و سیما نشان داده است، از رفع فیلتر تلگرام دفاع می‌کنند، غافل از اینکه بحث تلگرام با بحث سازمانی مثل صدا و سیما متفاوت است، در بحثی مثل صدا و سیما که پشتوانه نفتی دارد و عریض و طویل است، رقابت کار ساده‌ی نیست، از طرفی بحث رسانه، نیازمند اعتماد به عقبه آن رسانه است. با تمام نقدها و اعتراض‌های که به صدا و سیما می‌شود، همه‌ی ما می‌دانیم که رسانه ملی یک سازمان حکومتی است. لذا به جرات می‌توان گفت که اگر رسانه‌ای خواسته باشد در عرض صدا و سیما و به صورت گفتمانی حرکت کند راه به جای نخواهد برد. رسانه‌ای که پشت سر آن حزب نباشد، توان رقابت گفتمانی با رسانه ملی ندارد و بر اساس سخنان مسئولین کشور، در حال حاضر ما فاقد حزب به معنای واقعی کلمه هستیم!. اما در بحث تلگرام، هم بحث گفتمان مطرح نیست و هم بحث توان رقابتی مسئله بزرگی نیست. خوشبختانه به خاطر حضور چند پیام رسان داخلی، فضای رقابتی مناسبی هم بین این ابزارها برقرار است که با رفع فیلتر مجدد تلگرام، "دوباره ایران" آقای روحانی مجددا "دوباره خارج" شد و امید شرکت‌های داخلی، نا امید.
از نگاهی دیگر، شواهد نشان دهنده این است که بحث سواد رسانه‌ای در کشور ما هنوز قوت لازم را ندارد و بخشی از مردم کماکان توان سنجیدن حرف درست و نادرست را از یکدیگر ندارند. لذا فعال بودن پیام رسان‌های یک سویه‌ی که بی در و پیکرند، در شرایط فعلی بسیار خطرناک است. البته مقصود بنده این نیست که فضا باید امنیتی باشد. بلکه باید شرایط رشد سواد رسانه‌ای مردم، با سرعت به مراتب بیشتری ایجاد شود که رفع فیلتر توییتر را می‌توان از اولین اقدامات موثر در این زمینه دانست. هر چند توییتر و امثال آن هم آسیب‌های در حوزه مسائل امنیتی و اطلاعاتی برای کشور دارند اما خیلی خیلی بهتر و کم آسیب‌تر از تلگرام هستند. ابزارهای که به دلیل قابلیت نظردهی و واکنش به مطلب، مباحث را برای قشر تماشاچی روشن می‌کنند.
بحث در این مقوله همچنان جای ادامه دادن دارد که به نظر مسئله بر باد رفتن حیثیت یک ملت در برابر مدیر تلگرام، از مهمترین این مسائل باشد. علی ای حال تا همین مقدار اکتفا می‌کنم تا ببینیم چه خواهد شد. ان شاء الله که خیر است. :)