امروز، روز درگذشت مارکوپولو، جهانگرد معروف ایتالیایی است. کسی که پس از گذشت سفرهای طولانی و عبور از مشقت‌های راه، تنها و تنها شامپو پرژک را برای قومش می‌آورد. البته ما هم مارکو داریم. مارکوی ما پس از سفرهای که تحت عنوان جهانگردی یاد می‌شد اما از دو قاره فراتر نمی‌رفت، برایمان برجام را آورد.
برجامی که می‌توان گفت مهمترین دستاوردش، ایجاد موج فعالیت برای اهالی رسانه است. بنابر نظر سیدعباس عراقچی، مهمترین درس آن هم، امید به مذاکره است چرا که برجام تنها تجربه حل و فصل مسالمت آمیز یک بحران و یک درگیری در زمان معاصر است!/ منبع: ایسنا
نا گفته نماند که آمریکایی‌ها هم مارکو دارند. مارکوی آمریکایی‌ها ظاهرا با سفرش به شرق آسیا، ارمغانی بهتر از برجام را برای ما آورده است. این حکایت را میتوانید در گزارش سایت فرارو مطالعه کنید (بخشی از متن: مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین الملل: ترامپ با سیاست بنگاهی‌اش در سفر اخیر خود توانسته است تا حدود زیادی کشورهایی مانند چین، هند، کره جنوبی و امثال این کشورها را به سوی یک نوع رفتار غیررسمی انزواگرایانه نسبت به ایران هدایت کند.). انصافا ارمغان سفر مارکوی آمریکایی برای مردم ایران بهتر است و یا مارکوی ایرانی؟
البته فقط مارکوی آمریکایی برایمان مفید نبوده، شواهد بیانگر آن است که مارکوی عربستانی هم تلاش‌های زیادی برای مرتفع کردن معیشت مردم ایران کرده است. به عبارتی نان از دهان فرزندان خود گرفته و به مردمان ایران اهدا کرده است. یکی از آن تلاش‌ها، منع عبور پروازهای قطری از آسمان عربستان است تا این پروازها از آسمان ایران صورت گیرد، اما باز مارکوهای ایرانی به دنبال رد کردن این هبه هستند و شواهد نشان می‌دهد که در رقابت با کشور جنگ زده عراق، در حال واگذار کردن بی چون و چرای این امتیاز هوایی هستیم. در این باره، گزارش خبرگزاری مهر را مطالعه فرمایید. (بخشی از متن: آرمان بیات، کارشناس صنعت هوانوردی: هزینه ای که ما از ایرلاین های خارجی برای عبور از آسمان ایران اخذ می کنیم در مقایسه با سایر کشورها بسیار بالاست. اما هزینه ای که عراقی ها از ایرلاین ها می گیرند، یک سوم مبلغی است که ما به آنها پیشنهاد می کنیم/ تا زمانی که نتوانیم مبالغی که به ایرلاین ها خارجی برای عبور از آسمان ایران پیشنهاد می دهیم را به ارقام رقابتی با دیگر کشورها نزدیک کنیم، در آینده نزدیک این درآمد را از دست خواهیم داد).

از قضا امروز روز شهادت سردار بزرگ، حاج احمد کاظمی نیز هست. هر چه داریم از همین سرداران و شهدا داریم وگرنه با مارکوها تا جهنم راهی نیست.

ایضا امروز روز درگذشت حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی هم هست. ان شاء الله که در دنیای جدیدشان، سعادتمند شده باشند.